O BESU I LJUTNJI

Svi smo u nekim situacijama doživeli osećaj ljutnje ili besa, kao i osećaj kajanja ako je naša reakcija bila preterana. Ljutnja je potpuno normalna, najčešće zdrava ljudska emocija. Ali kada se omakne kontroli i postane destruktivna, može prouzrokovati probleme – probleme na poslu, u ličnim odnosima ili u celokupnom kvalitetu života. Može prouzrokovati osećaj da se nalazimo u vlasti nepredvidljivih i snažnih emocija.
PRIRODA LJUTNJE
Ljutnja je emocionalno stanje koje može da varira od blage nervoze do intezivnog besa. Kao i druge emocije i ova je udružena sa fiziološkim i biološkim promenama u organizmu. Kada se osoba naljuti srce počne ubrzano da kuca, disanje je ubrzano, diže se krvni pritisak kao i nivo hormona adrenalina.
Ljutnja može biti potstaknuta unutrašnjim i spoljašnjim faktorima. Možete biti ljuti na neku određenu osobu ili događaj (gužva u prevozu, odloženi let, politička situacija), ili vaša ljutnja može biti potstaknuta brigama vezanim za lične probleme. Sećenje na neka traumatska ili frustrirajuća iskustva može potstaknuti ljutnju.
IZTRAZIVANJE BESA
Instiktivan način izražavanja ljutnje je agresivno izražavanje ljutnje. Ljutnja je prirodan adaptivan način na preteće situacije koje potstiču agresivno osećanje i ponašanje, koje nas potstiče da se borimo i branimo kada smo napadnuti. Zbog toga je određen nivo ljutnje potreban za opstanak.
S druge strane, možemo povrediti osobu koja je izazvala naš bes koji može toliko da nas ponese da prekršimo zakon, socijalne ili uobičajene društvene norme. Ljudi koriste svesne ili nesvesne procese kako bi se izborili protiv besa i mogućih neprihvatljivih ponašanja. Tri glavna načina su izražavanje ljutnje, potiskivanje osećanja ili smirivanje. Izražavanje ljutnje na samopouzdan ne agresivan način je najbolji način da se na najprihvatljiviji način izborimo protiv nje. Da bi tako postupili treba da naučite da vam bude jasno kakvi su vaši interesi i kako da ih ostvarite tako da ne povredite druge ljude. Imati samopouzdanje ne znači biti zahtevan i arogantan već poštovati samog sebe i u skladu sa tim druge. Ljutnja može biti potisnuta i tada krije opasnost da bude usmerena na drugog. To se dešava kada ignorišete svoju ljutnju, pokušavate da ne mislite na nju i pokušavate da se koncentrišete na nešto pozitivno. Ovde je cilj da ljutnju zaustavite i pretvorite je u konstruktivnije ponašanje. Opasnost je da ako u tome ne uspete ljutnja može da se okrene protiv vas samih. Ovakva ljutnja može da bude uzročnik visokog krvnog pritiska ili depresije. Ne izražena ljutnja krije druge probleme, može da vodi ka patološkom izražavanju ljutnje kao što je pasivno agresivno ponašanje( nanošenje zla ljudima iza leđa umesto direktno suočavanje) ili promena ličnosti u trajno ciničnu i neprijateljski raspoloženu osobu. Ovakve osobe koje nisu naučile da konstruktivno izraze svoju ljutnju ne mogu da imaju puno uspešnih prijateljstava ili ljubavnih veza. Na kraju u borbi prema besu možete se smiriti i to iznutra. Ovo ne znači samo kontrolisati svoje ponašanje prema drugima već i kontrolisati svoj unutrašnji odgovor na ljutnju, stišati puls i dozvoliti da osećaj smirenosti pobedi. Kada ni jedna od ove tri načina za smirivanje kod neke osobe ne funkcionišu kao posledica se dešava da neko bude povređen ili neka stvar oštećena ili uništena.
KAKO SMIRITI BES
Cilj u smirivanju besa je da se smanje intenzitet emocija i fizičke promene koje bes izaziva. Možete da naučite da kontrolišete svoje emocije ili tako što će te izaći na kraj sa njima ili da izbegavate ljude koji izazivaju bes kod vas. Prvi dobar korak je biti svesan da imate problem sa preteranom ljutnjom, jer ako priznate sebi da se u nekim situacijama ponašate izvan kontrole ili čak zastrašujuće bićete svesni da treba da nađete bolji način da se izborite sa besom. Zaista neki ljudi su skloniji ljutnji i besu, mnogo se lekše i intenzivnije razbesne nego drugi prosečni ljudi, ili osobe koje ne izražavaju bes na glasan način ali su stalno nervozni i namćorasti. Ovakve osobe imaju nizak nivo tolerancije prema frustracijama. Oni ne mogu da gledaju na situaciju jedan korak unapred, razbesne se kad god im se neka situacija učini nepravednom, npr. ako su ukoreni zbog neke manje greške. Postoji veliki broj razloga zbog kojih ljudi postaju takvi. Jedan od njih je genetska sklonost, ima dece koja se rađaju preosetljiva, lako ih je razljutiti i takvi ostaju čitavog života. Drugi uzrok je socio- kulturnog porekla, ako bes shvatamo kao isključivo negativnu osobinu, da je u redu izražavati samo depresiju ili anksioznost ali nikako bes, kao rezultat nije moguće naučiti kako da se izborimo protiv ljutnje i konstruktivno je kanališemo. Takođe i porodično vaspitanje igra veoma veliku ulogu. Tipično ljudi koji se brzo razbesne potiču iz poremećenih porporodica u kojima vlada haos i ne postoji dobra komunikacija između njenih članova. Ljudi moraju da se bore protiv besa. Najbolji način je koristiti metode za relaksaciju, kao što je duboko disanje i zamišljanje mira može da smiri osećaj besa. U situacijama u kojima morate da kontrolišete navalu besa najjednostavniji su ovi koraci: Duboko dišite. Polako ponavljajte reči koje će vas smiriti, npr. smiri se, opusti se, samo polako. Pokučajte da zamislite situaciju u kojoj ste uvek smireni bilo iz iskustva, ili imaginacijom. Joga vežbe mogu da relaksiraju mišiće i pruže vam osećaj mira. Ovo se sve vežba kako bi postala automatska reakcija u napetim situacijama. Važno je zapamtiti da je moguće eliminisati bes. Uprkos svim naporima u životu će se dešavati situacije koje će izazivati bes i to ponekad pravedan bes. Ako ne naučite da pravilno kontrolišete bes život će vam biti ispunjen osećanjima bola, gubitka i frustracije.

VRSTE BESA
Stručnjaci su načine ispoljavanja besa podelili u četiri kategorije:
*PASIVAN: Jedan od dominantnih motiva za ove osebe jeste da udovolje okolini. Upravo zbog toga, ispod njihove smirene spoljašnjosti, krije se pravi vulkan besa u duši. Ovaj vid ponašanja direktna je posledica iskustava iz detinjstva, kada su naučili da ispoljavanje besa ima za posledicu kaznu ili odbacivanje okoline. Upravo zbog toga, ovi ljudi po svaku cenu izbegavaju konflikte. Izuzetno im je teško da kažu „Ne“ i konstatno ih muči osećaj krivice zbog povređivanja drugih ljudi.
*AGRESIVAN: Ove osobe sklone su agresivnom ponašanju, vređanju, maltretiranju i ponižavanju drugih ljudi. Njihovi izlivi besa mogu da izazovu priličnu emotivnu štetu kod ljudi koji su postali njihove žrtve.
*PASIVNO – AGRESIVAN: Na izgled smirene i pomirljive, pasivno-agresivne osobe osećaju veliki otpor prema autoritetima, obavezama i odgovornosti. Sa raumevnjem će saslušati želje i potrebe drugih, ali ih gotovo nikada neće ispoštovati. Naklonost drugih, koju obično stiči neposredenošću i naočigled iskrenošću, zapravo korsite kao sredstvo kontrole nad ljudima i situacijama.
*NEPRIJATELJSKI: Neprijateljski nastrojeni ljudi obično su oni koji stalno kritikuju, prigovaraju i osećaju da su pod velikim pritiskom obaveza. Ubeđeni su da ih drugi ljudi uzimaju zdravo za gotovo i utrošiće mnogo reči da bi ih ubedili da se ceo svet urotio protiv njih i da su oni, zapravo, najveće žrtve okolnosti.

*KANALISANJE BESA
Kada je neko besan, najvažnija stvar koju treba da uradite jeste da ga saslušate, kažu stručnjaci. Nemojte mu se suprotstavljati, sačekajte da se „izduva“ i, tek kada se potpuno smiri, možete racionalno da razgovarate o onome što je izazvalo bes. Većina ljudi jednostavno želi da bude saslušana, a pokazivanje saosećajnosti i razumevanja („Jasno mi se zbog čega si toliko ljut!“), može znatno da ublaži negativna osećanja i pomogne u rešavanju problema.
Dajemo vam još nekoliko saveta o tome kako treba da „rukujete“ ljudima, koji izražavaju bes na različite načine.
*PASIVNA OSOBA
Ohrabrite je da ispolji svoj bes, a ne da ga drži u sebi. Kada se konačno otvori, nemojte negativno da reagujete tako što ćete je prekidati, kritikovati ili omalovažavati ono što vam upravo govori. Smireno saslušajte, a kada pasivna osoba završi svoje izlaganje, iznesite svoje mišljenje.
*AGRESIVNA OSOBA
Izbegavajte direktno sučeljavanje sa agresivnom koja ima ispad besa, jer ćete samo „doliti ulje na vatru“. Udaljite se od nje i odbijte da razgovarate sa njom sve dok ne povrati moć rasuđivanja.
*PASIVNO-AGRESIVNA OSOBA
Ukoliko naiđete na odbijanje, „hladnu“ raekciju ove osobe, nemojte reagovati u istom maniru. Zapamtite da se pasivno-agresivna osoba najviše plaši da je neko kontroliše, tako da ćete morati da uložite znatan trud da joj dokažete da nemate takve namere. Što je više ohrabrujete da se otvori, i kaže šta oseća, pokazujući joj svoje razumevanje, više ćete problema, pa i konflikata, rešiti. Napokon, i pasivno-agresivna osoba će shvatiti da ne želite njome da manipulišete, niti da je iskoristite, već samo da joj pomognete.
*NEPRIJATELJSKI RASPOLOŽENA OSOBA
Ove osobe, jednostavno, izgledaju konstantno gnevne zbog svakodnevnih neugodnosti koje ostali ljudi lakše prihvataju i podnose. Zbog toga, one moraju da nauče da pričaju racionalno o svojim osećanjima, kao i da shvate da nisu dužni da izvrše sve što se od njih očekuje (što je i razlog zbog kojeg se osećaju loše i preopterećeno). Podstaknite ih da se bave fizičkom aktivnošću, da meditiraju ili da počnu da se bave nekim hobijem koji će im pomoći da se opuste.

ZDRAV BES
Ipak, bes nije toliko štetan. Naime, on može da posluži kao sredstvo za postizanje značajnih (i, naravno pozitivnih) promena u životu. Bes takođe pomaže da bolje upoznamo sebe i druge. Osim toga, ovo osećanje može da nam pomogne da razrešimo, ili da se oslobodimo, neproduktivnih, frustrirajućih ili stagnirajućih odnosa sa drugima.
Pojedine studije pokazuju da epizode besa imaju pozitivne efekte na duže staze, i to u 40 % slučajeva. Brojni ljudi priznaju da su im napadi besa pomogli da shvate sopstvene greške. Naravno, to i ne treba da čudi, jer stanje besa može da baci drugačije, jasnije svetlo na situaciju u kojoj smo se našli. Taj trenutak istine pruža nam hrabrost da prevaziđemo, ili rešimo, neki problem koji nas dugo muči.

KOJI JE VAŠ STIL?
„Tek kada sam ‘pokvarila’ jedno blisko prijateljstvo, shvatila sam da imam problem sa besom“, kaže Jelena. „Poput mnogih ljudi, trudila sam se da držim svoja osećanja, naročito negativna, duboko u sebi. A onda bi me neka ‘sitnica’ – zaboravnost moje prijateljice da me pozove, ili njeno kašnjenje na večeru koju sam spremila, naterala da eksplodiram. Sve ono što se akumuliralo mesecima, izlilo bi se u jednom trenu, isprovocirano nekom krajanje trivijalnom situacijom. Istog trenutka, zažalila bih zbog svoje erupcije gneva i iskreno bih se izvinila. Međutim, jednom se zbilo nešto sasvim drugačije. ‘To što ćeš reći da ti je žao, ne znači da su stvari OK’, obavestila me je prijateljica. Bila sam šokirana. Za mene je moj bes bio poput munje tokom letnjeg pljuska – brzi bljesak, snažan zvuk, a onda tajac. No, iskustvo sa mojom prijateljicom nateralo me je da shvatim da drugi ne mogu tako lako i brzo da izađu na kraj sa mojom ‘grmljavinom'“, objašnjava Jelena. Naravno, svako od nas ima svoj način ispoljavanja besa. Ove šeme ponašanja uče se u najranijem detinjstvu, ili posmatranjem reakcija roditelja na bes, ili kroz samodobrambenu reakciju na način na koji su nas tretirali. Bolje razumevanje načina na koji se borite sa besom – ili se ne borite – pomoći će vam da izmenite bilo koju destruktivnu ulogu koju imate u emotivnim i poslovnim odnosima. Konstruktivno ispoljavanje besa znači da ostajete pri svojim ubeđenjima, ali to morate da uradite na svesnom nivou, planski i poštujući dostojanstvo drugih ljudi. Oni, koji izražavaju svoj bes na zdrav način su sigurne osobe koje autoritativno iznose svoje argumente, bez uvreda i omalovažavanja suprotne strane, što je, razumljivo, pravi način da se izbegne odbrambeni stav suprotne stare. Takođe, one se ne plaše konflikata, jer znaju da su sukobi mišljenja sastavni deo svakog odnosa. Njihovo ponašanje omogućava da različitosti i sukobi budu razrešeni na razuman, konstruktivan način. Ukoliko ovakav pristup besu, nije vaš stil, onda je vreme da ga, uz malo treninga, končano naučite. Prvi korak jeste da identifikujete šta je to što generiše vaš bes. Drugi korak jeste da donesete odluku da nešto preduznete povodm toga. No, najvažnije od svega jeste da shvatite, i prihvatite, da se dugogodišnje navike ne mogu izmeniti preko noći. Za sticanje novih veština uvek je potrebna vežba. Imajte na umu da je bes prirodno osećanje koje ne treba da potsikujete, niti da poričete, kao i da ono može da, ukoliko se pravilno kanališe, bude sredstvo za napredak u životu.

BES VAN KONTROLE
Ukoliko smatrate da bes bitno ugrožava vaš normalan život, kako u emotivnoj vezi, tako i na poslu, i da zbog nemogunosti da ga pravilno kanališete trpite velike posledice, vreme je da se obratite stručnom licu za pomoć, ili da naučite da kontrolišete ovo osećanje. Navodimo vam nekoliko simptoma koji upućuju na zaključak da je vaš bes (možda) van kontrole:
– Delimično ili potpuno ste prekinuli odnose sa nekim članom familije ili bliskim prijateljem.
– Teško vam je da se opustite ili zabavite. Udaljili ste se od ljudi, koji su vam nekada bili bliski, i aktivnosti, u kojima ste nekada uživali. Razlog? Previše vas nerviraju ili su naporni.
– Trpite kritike drugih zbog načina na koji reagujete na stresne situacije? Većina ljudi nerado razgovara o ovim emocijama, ali ako su vam ljudi skrenuli pažnju na vaše ponašanje, onda je sigurno nešto ozbiljno.
– Osećate sramotu zbog ispada u stanju besa i zabrinuti ste da niste prekoračili granicu.
– Svakodnevi iritanti, poput gužve u saobraćaju ili sporosti i odbijanja deteta da se spremi za školu, glavni su izvori besa i frustracije.
– Svoje zdravstvene tegobe (učestala glavobolja, hronična slabost, depresija, bolovi u vratu i leđima) povezujete sa hroničnim stanjem stresa.

KRAJ- Internet

6 comments on “O BESU I LJUTNJI

  1. MEDITACIJA “OSLOBADJANJE OD BESA”

    Udjite u meditativno stanje I u mislima posmatrajte celo svoje telo, od vrhova nožnih prstiju do temena, pokušavajući da odredite gde, u kome delu tela se pritajio gnev. Ova oblast tela će se odazvati na vašu pažnju napetošću i osećajem kao da tamo postoji nešto tvrdo, zveckavo, zategnuto kao struna – oblast tela koju je teško opustiti. Čim pažnjom dodirnete tu oblast, bes će početi da isplivava u vašoj duši – možda će se ispoljiti kroz suze, a možda krikom. Budite posmatrač sa strane tog osećaja. Omogućite mu da postoji. Medjutim, nemojte se vezivati za njega, nemojte mu omogućavati da vlada, nemojte ga okovati, ne idite za njim – samo mu dozvolite da se manifestuje, jednostavno ga posmatrajte sa strane kako teče, kako se pojavljuje. Ne borite se protiv njega, ali ga i ne podstičete, ne naduvavajte ga do ogromnih dimenzija. Ukoliko budete samo posmatrali kako teče ne boreći se i ne podstičući ga, nakon nekog vrmena će sam od sebe otići i osloboditi mesto u vašoj duši u koje će istog trenutka pohrliti isceljujuće, svetle energije Vasione koje nam daruju snagu i zdravlje – one uvek u našoj duši zauzimaju mesto koje se oslobodilo negativnih energija. Suze zahvalnosti će se pojaviti u našim očima. Sada lezite na čvrstu podlogu, opčustite se, zamislite ispred sebe plavo nebo i deset puta ponovite u sebi: “Ja sam radostan i to ništa ne može da pomuti“ Kada osetite promenu svog stanja i priliv energije, izadjite iz meditacije. Na isti način se možete osloboditi negativnih osećanja kao što su strah, uvredjenost… Ostale negativne energije koje smetaju da budemo zdravi, pritajene u našoj duši i povremeno izlazeći na površinu, su uskomešanost i nespokojstvo. U životu nam ništa ne smeta toliko kao nespokojstvo. Možete primetiti da ukoliko se više uzrujavate, utoliko vam u životu gore ide. Što se više nervirate zbog mogućih neprijatnosti – tim one brže dolaze. Užurbanost ne donosi ništa pozitivno, ona samo nosi negativne posledice. Kada se uznemiravamo zbog novca – on nam samo klizi iz ruku. Što se više plašimo bolesti – time nas bolest brže sustiže. Nemir nam ukazuje na to da ne živimo u skladu sa energijama Vasione, a zbog toga ne verujemo mudrosti i harmoniji njenih procesa. Ako se svojim načinom života uskladimo sa harmonijom Vasione – ne treba ničega da se plašimo. Spokojstvo je potpuno poverenju u Vasionu i njene stvaralačke procese. Da bismo zadobili mir, neopohodno je da se otvorimo energijama Vasione i da ih pustimo u sebe. Onaj ko je ispunjen čistim stvaralačkim energijama ne uznemirava se zbog najmanjeg povoda, on uvek oseća da je snažan, da može da se izbori sa svakom iznenadnom teškoćom.

  2. Draga Vesna,

    Svi vasi clanci su interesantni I korisni, ali ovaj je izuzetno dobar I poucan. Svako moze da pronade sebe I da promeni stvari na bolje, naravno ako je zainteresiran I uporan.

    Hvala mnogo I budite nam zdravi I raspolozeni da nam I dalje prosvetljavate mnoge nejasne stvati i razne nepredvidljive zivotne situacije . Meni ovo znaci mnogo I sa nestrpljenjem I velikim interesom sledim vase clanke I komentare citalaca.

    Srdacan pozdrav I sve najlepse vam zeli Zorica iz Sidneja.

  3. Dragi čitatelji,
    Mi čekamo da nas netko poduči o LJUBAVI BOŽJOJ i LJUBAVI PRAVE MAJKE.
    Uzalud čekati da se bijesan ”izduva”, nikad mu nije dosta jer je to samo momentalno , a u njemu tinja ljutnja i bijes i tome nema kraja.
    Jedini lijek je LJUBAV iz energetskog srca – treba ga naučiti kako zračiti tu LJUBAV. Životinje znaju kako sa guturalnom vibracijom (mačka prede) pokrenuti zračenje LJUBAVI koja pokreće centar u mozgu koji REGENERIRA SVE STANICE, sve organe, kosti, hrskavice i tkiva. To rade živorinje od svog postanka, a ljudima nitko nije rekao kako i štto treba činiti.
    Svaka stvar, svaki problem, ima svoje Prirodno rješenje, a nigdje to službena nauka ne podučava.
    Zašto nigdje u knjigama medicine ne piše da bolesniku treba dati ZDRAVLJE kad je u njemu bolest? Zdravlje je povezano sa LJUBAVI, jer naše žive stanice žive kad imaju dovoljno LJUBAVI. Medicina stoljećima govori da bolesniku treba dati lijek da ”istjera” bolest. Pokazalo se da nema efikasnosti, stanice, organi i cijelo tijelo funkcionira kad ima dovoljno LJUBAVI jer onda vlada prirodna skladnost, a tjerati zlo znači da će mu se pogoršati jer se organizmu uništava imunitet. Samo moderna fizika i medicina dokatuju praktički da je tako. Imunitet je pokrenut sa LJUBAVLJU i onda imamo zdravlje. Kad je mrak u sobi, da li ćeš tjerati taj mrak? Kad je prisutan mrak, nema svjetla – zapalit ćeš svjetlo i mrak će nestati. Zar nije tako? Zar ćeš nekoga varati da treba ”istjerati” mrak? Nikako nećeš dokazati.
    Ovo i slično treba podučiti ljude koji ne znaju ovako jednostavnu stvar.
    Sretno svima – Blagoslov svakome.
    Gikovanni Garbin – doktor Duhovne medicine – egzorcist – Sluga Božji.

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s