10433633_865881583434858_6040777346287610033_n

PREMINUO JE COVEK VELIKOG SRCA, KEMAL MONTENO Otišao sam, živote..

Kemine pesme su himna večne ljubavi, čak i kad govore da je svemu kraj. Smrt muzičara koji je svoje mesto na estradi obezbedio još šezdesetih, potresla ceo region

Bosanski Roj Orbison, kako su ga zvali, rođen je 17. septembra 1948. u Sarajevu, od oca Italijana i majke muslimanke. Osvaldo, koji je govorio samo italijanski, pevao je svom malom sinu kancone, a mama Bahrija bosanske sevdalinke. Po ličnom priznanju, Kemal nikako nije trebalo da postane pevač, već fudbaler. Igrao je desno krilo u pionirskom i omladinskom timu Sarajeva, ali, kako mu škola nije išla od ruke, trener mu je preporučio da ide u pevače.

Povređenu fudbalsku sujetu brzo su smirili prvi muzički uspesi. Najpre drugo mesto na školskom pevačkom takmičenju, pa deveto, a onda i prvo mesto na „Mladi pevaju proleću“, prva nagrada žirija za „Želim da znaš“ na subotičkom festivalu „Omladina 66″… Kemal je u međuvremenu naučio nekoliko akorda na gitari. U čast subotičkog uspeha, komponovao je svoju prvu pesmu „Lidija“, nazvavši je po devojci u koju je tada bio zaljubljen. Hteo je da je pošalje na naredni subotički festival, ali je na nagovor kompozitora i dirigenta Esada Arnautalića odlučio da je izvede 1967. na prvom sarajevskom festivalu zabavne muzike „Vaš šlager sezone“. Ubedljivo je pobedio, a glavni konkurenti su mu bili Dragan Stojnić i „Indeksi“.

„Lidija“ je prva pesma koju je Kemal snimio, a iste godine upoznao je buduću suprugu Branku, sa kojom se venčao 1971. po povratku iz vojske. Sa njom je dobio ćerku Adrijanu i sina Đanija. U vojničkoj uniformi u kasarni u Jastrebarskom, napisao je na kutijama od cigareta „Jedne noći u decembru“, „Šta sam ti skrivio, živote moj“, „Ne plači majko“ (Meho Puzić je ovaj singl prodao u 300.000 primeraka)…

PROČITAJTE I : POSLEDNjI INTERVJU POZNATI KANTAUTOR JE DAO ZA NOVOGODIŠNjI BROJ VEČERNjIH NOVOSTI: Kemal Monteno: Tek treba da živim

Njegove pesme su himna večnoj ljubavi, čak i onda kad govore da je svemu kraj. Petar Luković je u knjizi „Bolja prošlost“ napisao da Kemine pesme nikad nisu bile žestoke zvučne slike, već teren za sentimentalna putovanja na kojima se sreću ljubav, suze, rastanci, malo intime i mnogo prigušene strasti. Godinama je bio specijalista za revolucionarne pesme.

Proslava Dana mladosti u Beogradu nije se mogla zamisliti bez Montenovih socijalističkih vizija. Davorin Popović je pevao „Titovo buduće doba“, a „Ambasadori“ pesmu „Zemljo moja“. U Bugojnu je 1979. pevao Titu italijansku partizansku pesmu „Bela ćao“. Zaboravio je drugu strofu, a maršal ga je lično podsetio na stihove. Velike uspehe imao je i na „Splitskom festivalu“ sa dalmatinskim šansonama.

Đorđe Marjanović ga je naučio da je publika najvažnija, rekavši mu: „Zapamti, ti si mlad, mi smo sluge publike i ona je za nas zakon. Svi se klanjaju carevima i kraljevima, jedino se mi klanjamo našoj publici“.

OD PETKA U „NOVOSTIMA“ FELjTON O ŽIVOTU I KARIJERI LEGENDARNOG MUZIČARA

Najveći Montenovi hitovi su himna njegovom rodnom gradu „Sarajevo, ljubavi moja“, „Nije htjela“ (duet sa Oliverom Dragojevićem, napisana za ženu čuvenog jugoslovenskog muzičara koja se zaljubila u drugog pevača), „Dušo moja“, „Vratio sam se živote“, „Dunje i kolači“, „Vino i gitare“, „Davore“ (posvećenu njegovom najvećem prijatelju Davorinu Popoviću), „Nekako s proljeća“, „Nije vredno, sine moj“ (duet sa Dušanom Svilarom)… Radio je pesme i za narodnjake koje je voleo, poput Tome Zdravkovića („Pesme moje“), Duška Kuliša i Ane Bekute, pisao za Gabi Novak, Terezu Kesoviju, Duška Lokina, „Indeksima“ je komponovao „Živela Jugoslavija“ i tekstove za „Sve ove godine“ i „Bacila je sve niz rijeku“…

Poslednji koncert u Beogradu, pre raspada Jugoslavije, održao je 1991. u Kapetan-Mišinom zdanju. Rat ga je zatekao u Sarajevu. U srpsku prestonicu vratio se posle 13 godina, na velika vrata u februaru 2004, rasprodavši dve večeri zaredom Sava centar.

Smrt muzičara koji je još šezdesetih obezbedio mesto na estradi, potresla je ceo region. Uz Montenove pesme, generacije su se zaljubljivale, volele i patile. Tekstovi su mu bili iskrena ispovest pesnika koji je okusio život i ljubavni bol, ali nikad patetični. I nikad se nije ponavljao u svojim stihovima. Smatrao je da je njegov glas presudio da mu pesme odole zubu vremena.

NEĆU GA PREŽALITISMRT Kemala Montena izazvala je šok među njegovim kolegama i prijateljima u celoj bivšoj Jugoslaviji.

– Osećam se prazno – izjavio je Boris Novković, koji je sa njim snimio duet „Daleko“. – Ostao sam bez nekoga čiji gubitak ceo život neću prežaliti. Uvek sam govorio da je Kemo deo moje porodice.

DIJABETES I DIJALIZA

MONTENO je bio dugogodišnji dijabetičar. Poslednjeg dana 2011. imao je težak srčani udar, a dve nedelje kasnije ugrađen mu je trostruki bajpas. Tada su mu otkazala oba bubrega, zbog čega je morao da ide na dijalizu. Umesto triput nedeljno, odlazio je jednom, a uprkos zabrani lekara pušio je i pio. Nastupao je sve do transplantacije bubrega.

ŽIVEĆE VEČNO KROZ PESME

MEGASTAR Zdravko Čolić solo karijeru zvanično je počeo učešćem na festivalu „Vaš šlager sezone“ 1972, kada je izveo pesmu „Sinoć nisi bila tu“ Kemala Montena, osvojivši treće mesto publike i nagradu za interpretaciju. Sa Montenovom „Gori vatra“, Čola je Luksemburgu 1973. predstavljao Jugoslaviju na „Pesmi Evrovizije“, a sa Keminom „Zelena si reka bila“ pobedio 1974. na „Šlageru sezone“. Monteno mu je napisao i hitove „Jedina“, „Prava stvar“ i „Ko te ljubi kad nisam tu“.

– Otišao je moj dragi prijatelj i saradnik. Ali samo fizički! Njegov duh će biti tu uz nas, kao i njegova muzika kroz koju će on živeti večno – rekao je Čolić na vest o Montenovoj smrti.

POSLEDNjI INTERVJU DAO „NOVOSTIMA“

POSLEDNjI intervju Kemal Monteno dao je „Večernjim novostima“ za Novu godinu. Govorio je da jedva čeka da ponovo uzme gitaru u ruke i zapeva. Radovao se i prvom nastupu posle operacije koji je trebalo da održi u beogradskom Domu sindikata 8. marta, gde je pre četiri decenije održao prvi beogradski koncert.

– Nisam operisao krajnike, pa da ne mogu da pevam – rekao je tada Kemo. – Naravno da smem da pevam, neću umreti zbog toga, tek treba da živim. Mogu da pevam koliko hoću, niko mi ne brani. Ali, lekari se jedino plaše da ne „zakačim“ neki virus ili infekciju. Jedva čekam da ponovo zapevam u Beogradu, gde sam imao koncert i prošle godine, takođe na Dan žena.

VELIKI UMETNIK I SKROMAN ČOVEK

PEVAČICA Neda Ukraden kaže da ju je veoma potresla vest o smrti sarajevskog kolege, saradnika i prijatelja koga je poznavala 40 godina:

– Kemal je bio deo mog sarajevskog života, i profesionalnog i van scene. Zvao me je pre nekoliko dana da mi se zahvali što sam se interesovala za njegovo zdravlje dok je bio u bolnici. Sa njegovom pesmom „Ne budi me noćas“ pobedila sam 1982. na „Vašem šlageru sezone“. Pre tri godine snimili smo duet „Pao sneg po dunjama“, a pretprošle smo pobedili na festivalu u Mostaru sa duetom „Ako smo vredni te ljubavi“. Kemal je bio čovek vanserijske muzikalnosti i talenta i skroman čovek.

Srodne vesti

Izvor: http://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:530049-Otisao-sam-zivote

P.S. Veliki gubitak za njegovu poriodicu, ali i za sve nas sirom EX YU, koji su rado slusali i koji slusaju njegove pesme. Romanticna dusa koja je znala dotaci svacije srce, posebno zenska srca. Hvala Kemo u moje ime, ali i svih onih koji su te rado slusali i voleli.. Tvoje prelepe pesme su obelezile moju mladost,  ali i mnoge zivote, HVALA TI!
Neka te bozanska svetlost prati na putu ka Vecnosti. R.I.P.

2 comments on “PREMINUO JE COVEK VELIKOG SRCA, KEMAL MONTENO Otišao sam, živote..

Ostavite odgovor

